lördag 30 maj 2015

Vårt nya vardagsrum

Tadaa! Vårt nya vardagsrum. Visst blev det mysigt? Vi är ju ganska naturnära människor som bor mitt i skogen och tänkte ta tillvara på utsikten bättre. Barnens lekrum börjar bli lite trångt också så de behöver lite mer yta att härja på..








Eller så är det för att vi äntligen ska börja måla bort den mörklila färgen som täcker ca en tredjedel av husets väggytor. Jättesvårt att få fram färgen på bild men som ni ser så är det ju ganska mörkt, och av min åsikt så förminskar det rummen och är bara fel på något sätt. Kombinerar inte ihop någon helhet riktigt så det ska bli jätteskönt att fräscha upp här lite.





Här fångade jag lite dagsljus med min iphone då systemkameran borde laddas efter resan. Det är nog lila i det mörkaste laget, med lite grått i också. Kommer att kräva två lager grundmål nu före och sen blir det Kalklitir i färgen Palladio. Då jag funderade och funderade igår stod det mellan färgerna Palladio och Calce.






De ser ganska mörka ut på färgkartan, men Palladio är mera grå och neutral och väljer inte så mycket vilka färger man kan inreda med, medan Calce är mera beige och varm. Var fortfarande mera på Calce då jag valsade in till Legera på eftermiddagen, men vid närmare eftertanke så är jag rädd att den ska börja se lite gul och smutsig ut. som en blandning mellan gräddvit och ljusgul. Men sen tycker jag att Palladio är lite för grå också. Lite för betongaktig, så jag köpte både Palladio och Ivory som är den ljusaste vita färgen och kommer att blanda till en ljusare version av Palladio. Korsar mina fingrar och tår för att jag får det tillräckligt lika varje gång jag blandar då det ju ska på en såpass stor yta. Måste skriva upp exakt blandningsförhållladen och mäta med något så det blir så exakt som möjligt. Båda passar ju med vita lister och ett mörkbrunt golv tycker jag. Så det ska jag och kära mor hugga tänderna i på måndag medan Fammon underhåller kidsen. Ska börja tejpa alla lister och sånt med målartejp här så det ska gå undan lite sen. Det lär ju ta sin tid innan det är klart så.






Här är de i mera realistiskt ljus.




Och såhär blir Palladio på väggen.



Färgen "Sand" var också intressant. Kanske Palladio och Ivory blir nånting ditåt.  Tror det kommer att bli finfint och pittrar i fingrarna att få börja. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar