onsdag 2 september 2015

30 saker om mig

Nåjaa, Mera listor nu då jag fortfarande har inspiration. Kan ju vara bra då jag bloggat så sporadiskt under åren. Hittade listan på Linneas blogg.


1.Mina föräldrar hade bestämt att jag sku döpas till Johanna Carolina, men 5 minuter före dopet ändrade de sig till Emma Johanna istället.

2.Om jag vore en kille sku jag tydligen heta Daniel. =)

3.Jag hade aldrig tillbringat en natt på sjukhuset eller legat i dropp innan jag födde William.

4.Egentid är viktigt för mig och jag blir lätt ampper om jag inte får startta om hjärnan för mig själv efter en stressig dag eller period.

5.Socialitet är också viktigt, jag är verkligen ingen ensamvarg.


6.Älskar att träffa nya människor och har stött på de mest intressanta nya bekantskaper det senaste året.

7.Har jättedåligt lokalsinne, vilket kan vara väldigt frustrerande ibland. Thank god for the GPS! Då jag tog körkort och började köra i Kokkola och Jeppis eller då jag bodde i Vasa var jag tvungen att alltid ta den vägen jag lärde mig först eller be någon säga vart jag ska svänga om jag hade sällskap. Sen då man kört i samtliga städer som verkligen inte är så stora så hittar man ju närmare och enklare vägar. Vasa kan jag nog sämst ännu.

8.De tre bästa filmerna genom tiderna enligt mig är Dirty dancing, Pretty woman och Bodyguard. kan man någonsin få nog av en riktigt bra lovestory? Har sett dem alla säkert 70 gånger.

9.Älskar skräckfilmer, men är numera ganska kräsen om vad jag tycker är bra inom den kategorin. Det ska vara verklighetstroget som att det sku kunna hända påriktigt. Zombies och motorsågar blir lätt lite enformigt. =)

10.Mina största "guilty pleasure" tv-program är Dr.phil, Paradise hotel och Teen mom. 

11.Lyssnar mest på Country och RnB.

12.Hatar svamp, oliver, mögelost och grape-lonkero.


13.Har ett litet om änn begränsat ordförråd på grekiska eftersom jag gjorde en praktikperiod av kosmetologutbildningen på Rhodos där även min kusin bor. Ansträngde mig att lära mig lite innan som kom till nytta i vissa situationer fast jag inte riktigt kan bilda hela meningar på grekiska.

14.Har finska som nästan lika starkt modersmål som svenska utan att mina föräldrar har pratat finska med mig. Min fammo som jag även hade som dagmamma innan dagis står för största delen av den biten.

15.Har alltid gillat hösten bäst av alla årstider då det är så mysigt.

16.Jag var en riktig hästtjej då jag var liten.

17.Har avlagt några grundkursser inom frivilliga brandkåren. Och medverkkat i en revy några år.


18.Bäddar sällan sängen.

19.Har en fjäril tatuerad på höften och har haft piercingar i naveln och näsan som jag tagit bort.

20.Jag hatar egentligen rutiner och trivs mycket bättre att ta dagen som den kommer. Äta då jag är hungrig, sova då jag är trött o.s.v, men mitt mammasamvete tillåter mig inte riktigt att ha det så soft för barnens skull. Men då de flyttat ut ska jag återgå till mitt forna hippieliv. =)

21.Älskar att organisera, planera och göra listor. Mitt nutida liv har dock härdat mig med det mesta vad gäller både hemmet och kalendern.. Ibland är det dock väldigt frustrerande.

22.Kan bli som besatt av ett kreativt projekt och sitta och klippa, klistra, virkka, sy, sticka eller pyssla i timmar med något om jag bara tillåts. På toaletten går man inte i första taget och i matväg släger man snabbt i sig en smörgås. =)

23. Älskar att sjunga i ett ekande rum.

24. Den mest beroendeframkallande doften för mig är bensin. Brukade alltid gå in i faffas garage som liten och dra in djupa andetag via näsan eller öppna vindrutan  då nån av mina föräldrar tankkade. Och bebisdoften såklart, men det tycker väl alla. =)

25. Kan inte rapa. Är helt enkelt inte utrustad med den funktionen.

26. Mina favoritämnen i skolan var husliga, handarbete, historia och biologi, men var totalt värdelös på matte, kemi och fysik.

27. Är världens tidsoptimist som tror att jag ska hinna med 15 saker samtidigt fast jag egentligen borde kocentrera mig på att lära mig uppskatta hur länge något tar att utföra.

28. I min tidiga ungdom var jag bombsäker på att jag sku bosätta mig i U.S.A med en redig lavabilskörande muskulös hunk med stråhatt och boots. Istället finner ni mig i Jeussens urskog inom samma kommun som jag är uppväxt i men ja.. det andra stämmer ju nästan. Utom möjligtvis stråhatten och bootsen. En bondpojk lever jag ju med i allafall. =)

29. Jag har en ovanlig sjukdom i mitt släkt som heter Leukodystrofi som gjort att jag aldrig fick chansen att lära känna mina två mostrar. Min morfar har jag heller aldrig träffat eftersom han dog i en propp innan jag föddes.

30. Det enda jag hade önskat att jag hade hunnit med innan barnen kom är att backpacka i Thailand bara jag och Miiki. När ungarna är tillräckligt "utflugna" så ska vi fortfarande göra det. =)



Där! Nåjaa.. Ni som känner mig bäst var något nytt?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar