onsdag 23 september 2015

Höst-vintersäsongen 2015

Har fått en del frågor av bekantta vad vi brukar ha på barnen om hösten och vintrarna så tänkte berätta lite om det här..

Den ultimata höstfavoriten nr.1 är Polarn o. pyrets vindfleecejacka, så den fick båda i härliga färger <3. Sen blev det också Pops höst/vinterhalare (Den lilarosa uppe till höger) efter lite velande. Egentligen har vi hållit oss till didriksons i halarväg eftersom jag tyckt de varit absolut bäst vad gäller kvalité. Även de som jag tyckt varit tjockast och därför kanske också håller värmen bäst då det är riktigt kallt? (I år tilltalade dock inte deras sortiment, vilket jag tycker det behöver göra enligt priset) Denhär halaren tog vi i bruk i helgen med fleecen innuti då det redan är ganska kallt tycker jag, och jag tror att den kommer att ta oss ganska långt genom de första minusgraderna. De halare som också varit förvånansvärt bra i kvalité är H&Ms faktiskt (leopardmönstrade uppe till vänster) Så den har vi som förstärkning om hon ska sova ute te.x och pophalaren känns för tunn.

Jyst nu har hon de fina stoppade läderskorna från skopunkten och ett par Williams gamla svart/gröna viking goretex vintterskor. Enligt mig tyckte jag att goretex-skorna var lite väl styva vid hälen och William hade svårt att gå med dem, så senare i vinter ska vi skaffa ett par av favoriten kuoma (helst rosa). Fleece omgångar har vi också använt flitigt så de får de två var av. En söt svart tigerrandig från Kappahl (är osäker på om det är en vindfleece då jag inte hunnit känna på den,  men borde vara en vanlig enligt vad jag förstod av beskrivningen). Och den plommonlila omgången från Lindex tyckte jag var fin. Mössan på bilden har vi inte, men det vär den närmaste bilden jag kom över då den vi köpte antagligen gått ur sortimentet. Det är en mörklila hjälmmössa i annars samma modell. Både jag och barnen har gillat hjälmmössor då de tätar så bra. Sen hittade jag också ett onesize halsskydd från Kappahl (det rosa) med tarra baktill som tätar ännu bättre då det är riktigt kallt, vilken briljant uppfinnig!

Vad gäller handskar köper vi absolut först de med dragkedja som öppnar upp halvvägs. Varför? jo, små små knubbiga händer är rent av förjävliga att få att passa i en tjock stoppad handske. Till den grad att jag alltid tackar mig själv för att jag inte blev dagistant och behöver göra det åt 20 barn på rad. Har liksom aldrig lyckats få dem utan dragkedja bra, och sen då man ska klä på herr kranttig känner jag att det underlättar vardagen ganska mycket. Dessa rosa är från Kappahl.




William fick också vindfleecen i rött. Praktisk färg tycker jag då rött för mig är den mest unisexa färgen man kan tänkka sig. Och byxor och jacka från Polarn o. pyrets outletbutik till -50%, Bra fynd. Det som störde mig lite var att byxorna inte hade några hängslar, vilket ju är nästan ett måste om han ska kunna hoppa omkring i snö hursomhelst, men som tur säljs de separat i butiken så det fick han till. Vi har alltid haft halare åt honom innan. Det är rätt så klumppigt att ha tjock stoppad jacka på en under 100 centtimeters människa då den oftast åker upp och påsar på ett konstigt sätt, men nu då han börjar vara längre är det mera vits att kunna ta bara jackan då man ska in snabbt på te.x längre bilresor. Även han fick en andra halare från H&M (vilka har varit super hos oss fast de tvättats 70 gånger och krypits med på betonggolv och var man kan tänkka sig). Det är den vi är mindre rädd om eftersom jag helst inte ser att ha kryper på i garaget på oljiga golv med popkläderna. Även hjälmmössan är från pop, då jag tyckte att den passade bäst med ytterkläderna därifrån. Den gillar han dock för tillfället inte!?men jag hoppas att det går om tills det blir kallare.

Lika fleecekläder från Lindex som Vanessa, och halsskydd och handskar från Kappahl. Kuomaskor blir det åt honom också och de gråsvart/gröna vinterskorna som andra par från H&M. Två par vintterskor av den enkla anledningen att vi behöver ett vi kan öda ner i garaget och föusi som inte är så hiskeligt dyra.

Och mommos stickasockor åt båda förståss. Sen har vi varsin loppishalare åt dem också så det ska underlätta då man behöver tvätta. (Bilderna är lånade från samtliga företags hemsidor).

Så att sådär ungefär. Har inte köpt allt änn, men ungefär sådär tänkte jag att det skulle bli. Snart är det vinter gott folk. =)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar