lördag 5 september 2015

Muminaddiction

Tänkte jag sku berätta lite om min muminsamling då det kom upp i nån av listorna här tidigare vad jag samlar på.. Och jå.. Muminmuggar is the shit tycker jag. =)

Började samla aktivt för ett par år sen efter att jag fått några till födelsedagspresent och sånt över åren jag hade kanske 5 bara sådär i skåpet utan att notera det mera speciellt.. En säsongsmugg från 2011, "saippuakuplia" där lillamy blåser bubblor..


Och "Perhe" koppen minns jag att jag haft längst..



Sen fick jag "Rakkaus" koppen tror jag och så fick Miiki Stinkki till någon födelsedag. Då plötsligt infann sig någon iver att börja samla.


Plöjde genom huuto och hittade en pdf-fil där de samlat alla muminmuggar som tillverkkats i Finland från år 1990. Googlar man lite finns det vidare sammanställda listor på vad muggarna ungefär är värda. Eller så kan man se vad de betalat för dem på huuto. =)


Jag samlade alla säsongsmuggar från 2007 och frammåt, vilket redan då var rätt dyrt. Vid 40 euro drog jag gränsen och samlade inte äldre än dom..


Kvällsvintter-säsongsmuggarna från 2007-2009 är mina favoriter!

 
Och av sommar säsongsmuggarna tycker jag nog bäst om muminmamman i sin "ruusupuutarha" som koppen heter från 2010. Och den nya som kom ut i år var så fin "Håll sverige rent".

Mitt i mitt samlande utbrast mamma en gång bara at "mommo köpt ju nog nån mugg åt dig då du var liten, och jag har nog också några i skåpet hemma" ba what!? Well bring me them right away then så jag kan se vad det är! Och detta är vad hon kom med.. 



Senapsgula lilla my koppen från -91, Gröna lilla my från -99 och några andra utgånga muggar som inte tillverkas mera. Wow!! att vi haft såna skatter hemma. Vid närmare eftertankke minns jag nog att jag druckit oboy ut den gula koppen men skulle nog inte ha kommit att tänkka på det. Och så hade hon någon barnservice i porslin och vad allt. <3


Dessa är också såna som inte tillverkkas mera och är utbytta till nya bilder och andra färger där figurerna är enskillt. Den enda jag inte har som harmar lite är bruna sniff muggen från 2002. Men den är redan nu värd svidande 80-90€ så det får nog vara. U lucky bastards som har den.. =) På muumimuki.fi finner ni info om vad alla koppar är värda om ni panttar på någon skatt och vill veta.


Till vardags använder vi de muggar som säljs till normalpris i butikerna. Bara för att det inte sku harma lika mycket om en sådan sku gå sönder då man kan plocka upp en ny nästa gång man storhandlar. Oftast är det ju barn häromkring dem som är sannolikt kanske är dom som sku vipsa en i golvet, annars sku jag nog använda dem kanske lite ibland. Dock är det ju tarror kvar på väldigt många av dem som gör dem mer värda och värre att sätta i diskmaskin eller ens få tvättat dem för hand så de inte lossnar så domhär kör vi med till vaddas. Den grå/rosa "Muutto" muggen var jag tvungen att ha en extra av att använda då den var så fin. <3 Här står vilkka produkter som utgår ur sortimenttet 31.12.2015 Så efter att man inte får tag på dem lyfter jag in dem i vitrinskåpet från hyllan också.. Nu under hösten köper jag alltid nån extra av den jag vet är påväg bort och ställer den bland koppar jag sparar åt barnen. Så chop chop iväg och hamstra Tuutikki, och kolla listan ifall ni lämnar utan något annat som lämnar och harma.. =) 

Här hittar ni nya produkterna som kommer i butik i oktober också, och verkligen ett upplyft från tidigare vintersäsonger. Jag gillar den skarpt <3


Har köpt några glas på nån mellandags-rea nångång som vi nog helt använder då vi har kaffebesök.. har inte orkat samla dem på allvar utan det är nog kopparna i första hand som är det jag köper.

Toves 100-års jubileumskopp har jag ju självklart också, men inte en med glasögon.. Det var det väl nog bara slumpmässigt och riktigt desperata som hann norppa.. =)





Ett tips om ni söker present åt en given muminfreak, så finns kakburkkar i kakhyllan på de flesta matbutiker fyllda med muminkex för en relativt billig peng. En tredje bild borde ha kommit ut nu också. =)

Ja.. Vitsen med dethär nudå? För mig har varje kopp en historia. Jag minns vem jag fått de flesta av och det påminner mig faktiskt om personen då jag använder koppen. Okej, flest har jag ju nog fått av Miiki så då har den mest bara historien om en veckohandling för nått år sen, men det är väl fint det också.

Jag gillar de färgglada bilderna och blir glad i vardagen av att använda dem. Okej, detdär lät lite väl överpositivt men jag gillar barnsligheten i dem. Åt barnen har jag samlat MÅNGA, haha! Ufcorse.. Det är mitt sätt att spara extra pengar åt dem tills de blir stora, och ett väldigt effektivt sätt ifall de dubblar sina värden flerfallt på bara några år. Så jag blir bara glad ifall vi får nån kopp som vi jag redan har i min samling.

 Då jag köper koppar åt barnen köper jag ju int sådär 5 st av alla så eventuella ofödda också får, vem sku orkka det? =) och så har jag så slumpmässigt äldre och värdefullare så de ändå måste delas på något sätt, men alltid då nån butik har specialpris kan jag plocka me mig nån, och som nu Tuutikki där den finns en och annan. Vår mommo hakar på trenden och kommer med nån åt barnen ibland så det tycker vi jättemycket om. Som jag brukar säga, en muminmugg är aldrig bortkastade pengar för den går att sälja när som helst om man har för många. Det finns nog de som betalar..

Jag hoppas ju att de ska blir så kära i dem och inte vilja sälja dem, men får se.. Samlingen är ju deras egen och den delas nångång långt in i framtiden på alla barn, så de får väl sälja den om de vill. Men min samling kommer ingen åt tills dan jag dör.. Och om nån säljer sin samling för kaljapengar blir jag nog också ganska bitter..Haha! =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar