onsdag 9 september 2015

New in for the house

Nytt till hemmet till hösten och vintern!




Alltid då det byter säsong får jag ett sådant obotbart behov av att förnya allt omkring mig. (Hösten är nog värst på den frontten tillochmed tycker jag). Jag vill på nått sätt att hemmiljön ska matcha med naturen och att hemmet stärkker känslan som naturen förmedlar. Så att, höst inne och höst ute nu då så småningom. Fast denhär stilen är inte enbart höstig tycker jag. Den är en slags blandning mellan hösten och vinttern.

Alltid då jag förnyar med textiler och färger brukar jag försöka sammanställa en färgskala i mitt huvud. Jag börjar med grundfärger som i detta fall var vitt, svart och mörkgrönt. Under sommaren  har vi haft vitt, ljusrosa, mörkgönt och silver, så ofta är mina färgskalor rätt nära varandra och då byter jag ju bara ut några färger. Det som oftast bestämmer är nog min spontana feelis. Vilka färger har jag tyckt om? vilka är jag trött på o.s.v och sen trappar jag på med några färger till. Passar guld eller silver detaljer till dessa färger? eller båda? Och kan man ha någon färgklick med i inredningen eller blir det för mycket?

Inspirationen till denna höst blev alltså svart, vitt, mörkgrönt, guld, silver, mönster, kottar, kvistar, renar och fuskpäls. Behövs någon färgklick till sen då allt är på plats skulle jag ha plommonlila blockljus. Och sen då hösten blir till vintter plockar jag bara bort allt guldigt och kör hårdare på bara silverdetaljer och bara vita ljus. Att sånt hos oss. (Och nej, dom andra jag bor med bryr sig nog inte ett skit i vad som finns omkring dem, så jag får heelt fria händer. Köper ju förståss inte allt nytt jämt, speciellt inte ljusen och sakerna jag har framme. De byts och varvas ofta, men textiler är oftast sånt jag blir trött på.)

Kottkudden kommer från Ellos, den bruna fuskpälskudden och ljusen från H&M Home och resten hittar ni på Jotex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar